štvrtok 10. septembra 2020

O tvrdom linux adminovi, ktorý mal nápady

Zvonil mi telefón, nejaké číslo zo Slovenska. Predstavil som sa a spýtal sa, čo môžem pre dotyčného urobiť. Nemenovaný jedinec namiesto pozdravu začal akoby po 3 teplých borovičkách.


On: Boha, krista! Veď dačo spravte s tými logmi? Ja tam v prázdnom súbore nemôem čítať.


Ja: A čo sa stalo? Niekto vám zmazal súbor? 


On: No ty si sysadmin alebo ja? To vám mám ja ešte logy čítať? Zasa mám spraviť niečo navyše?


(Aha, samozvaný senior, pomyslel som si.)





Ja: Ale aké logy? Pozerám, disk nie je plný. A logy nemajú prázdne súbory. 


On: To ešte viem. Pozrieť, či je disk plný alebo nie je. lvremove ešte viem napísať!


Preglgol som a začali sa vo mne ozývať pocity, asi ako, keď som zistl, že chromeos je na gentoo postavené. (Pre tých, čo nepochopili, je to, ako keď vám žena na rande povie, zájdeme do Editky? Tam varia kávu a párky z jednej vody!)


Ja: Aký príkaz si napísal? 


On: Veď lvremove! Ale píše mi nejaké bludy, vraj nemám pripojenú nejakú skupinu. ale /etc/group som nemazal!


Ja: Dobrý Bože! Máš na tom servery sudo práva?


On: Jasné, ale ja len rm -rf používam, len niekedy nejdú hviezdičky ako by som chcel. 


Začal som sa potiť a prejavilo sa vo mne divné chvenie. 





Ja: Ale veď lvremove v podstate zmažeš disk.


On: A čo si myslíš, že ja to neviem? To bol len nápad!


Ja: Nápad na to, aby si si pozrel, či sú prázdne alebo plné logy?


On: Áno. Nič iné nešlo! A na googlenie nemám čas. 


Ja: Ty zisťuješ logy tak, že zmažeš disk?


Pokiaľ v tom cítite akúkoľvek iróniu, nič také tam nie je. Taký človek skutočne existuje. 


On: Neotravuj ma. Ja som sa naučil javu za dva dni. 





Ja: a čo to má spoločné s diskami?


On: Veď disky sú písané v jave.


Ja: Ok, nejako som nepochopil tvoj problém. Teda, okrem Boha Krista.


On: Viem aj horšie nadávať.


Ja: ok, mám aj inú prácu. Aký máte problém?


On: Veď ti vravím. V logoch neni ani ch****


Ja: Pošli mi cestu v ktorých logoch. 


On: A mám na to ja čas? 


Ja. Pokiaľ by si si ho našiel, bolo by to skvelé, ba až veľkolepé!


On: /opt/app/deployappdecember2021/logs/december2021.log


Ja: Nie je to vývojová verzia, ktorá sa bude robiť až budúcu zimu?


On: Ako to vieš? Ty si kapacita!


- spomenul som si na nemeckého kolegu, ktorý na podobné veci odpovedá Nauč sa čítať 





Ja: Ale veď to ešte nebolo spustené, preto sú tam prázdne logy. Či som azda na drogách?


On: No veď áno. Ale hovorím Ti, že sú tam prázdne súbory!


Ja: Vážne? 


On: Ja mám nápad, čo keby sme tam poslali výpis zo systémových logoch?


Ja: A dôvod?


On: Bol to len nápad!


Ja: spravuješ servery tak, že máš nápady?


On: Keď nemám čas googliť! Ok, zavriete to vy? 


Ja: Čo konkrétne? Na to je nejaký ticket alebo čo?


On: veď ten log


Zložil som. Zobral som si kávu, prihlásil sa ešte raz na server a zmazal dotyčnému jedincovi prístupy. 


Dodnes nechápem. To je vážne jadrová fyzika na pochopenie, že keď je niečo prázdne, tak tam neprečíta nič? To akoby ste išli do krčmy a nemáte nič v peňaženke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára