streda 2. septembra 2020

Návrat k PHP: 1. časť Demänovka došla

 Rozhodol som sa spestriť si večer niečím prijemným. Pomyslel som si, že si nainštalujem osticket systém a tak som sa vrátil k PHP. 


S kolegom sme pred nedávnom skúšali rozchodiť operačný systém Solus, ktorý prekvapil hneď na začiatku. Už ste niekde videli pri vi : bash: command not found? To bola pecka! Aj to, že sme proxy nastavovali dva dni. Teda nie proxy server, ale adresu proxy, cez ktorú sa má dostať na repozitár. To som však ešte, čo ma čaká s osticketom. 


Musím priznať, že k osticketu som sa vlastne nedostal, lebo mi to zdochlo pri inštalácii. Ako sa to vlastne inštaluje? 


Beží to na klasickom LAMP servery, tak kde by mal byť problém? Priznám sa, že kedysi som LAMP server miloval. Teda nemiloval, bolo to jediné, čo som si vedel rozbehať na linuxe. Až potom som objavil kúzlo sl.


Pre tých, čo nepoznajú LAMP, je to skratka, pre Linux Apache Mysql PHP (poskladajte prvé písmená a dajú vám nádhernú skratku)


Moje pracovné zápisky:


21:00 Goglim ako si rozchodiť osticket 


21:02 Vyzerá to celkom fajn


21:04 apache mám nainštalovaný, všetko znie ok 


21:05 pridám novú stránku do apache, checnem či sú konfigy ok a reštartujem webový server 


21:06 mariadb mám už nainštalovanú, inštaloval som to ako drevorúbač bez root hesla, lebo komu sa ho chce pamätať 


21:08 Vytváram databázu a spomínam si na spolubývajúceho, pre ktorého SELECT v SQL bol svätým Grálom v IT. Keď je pre neho SELECT úplne top pri spravovaní databázových systémoch, som zvedavý kde by to dotiahol v Linuxe. Hrozná predstava. Dúfam, že by na každý systém písal chmod -R -x /bin/


21:09 už to začína, ale zatiaľ som pokojný. Mariadb je vždy peklo. Vytvoriť databázu je zatiaľ ok. Chce ešte nastaviť práva, tak sa tam naťahujem s grantami. 


21:10 Prichádza na rad PHP a ja premýšľam o tej demänovke 


21:11 Viete, ja nemám nič proti PHP. Ale posledné ladenie PHP som riešil tak, že som inštaloval samé balíčky, extensions, depends, php taká guta, ďalšia guta a podobne. Proste, malo to 300 tisíc balíčkov a dakde musí byt niečo, aby to šlo. skrátka apt install php-* a aj tak to nefuguje


21:16 kľajem. Chýba mi mysqli extensions.  


21:18 googlim, ladím php.ini a asi 10. krát otáčam webový server


21:25 žiadna zmena, hoci si už nepamätám, čo som robil na začiatku


21:30 backup konfgu vlastne nemám. Načo by aj? Kto by si už len zálohoval takú sprostosť? 


21:34 Myslím na to dievča na zastávke, ktoré sa na mňa usmiala ráno. Zrazu mi to dôjde. Kde je celý problém? No predsa PHP mám, ale FPM nemám! Cítim sa ako pri zistení, keď mi kolega povedal, že Chrome OS pochádza z Gentoo. PS: reči, že sa chceš naučiť linux, nainštaluj gentoo ma vždy rozosmejú. To mi pripomína jedného admina, ktorý nechápal, že za príkazom last treba dať aj enter, aby mu vyhodilo nejaký výstup!


21:40 phpmyadmin beží, extension je doplnená, ale neviem sa dostať dnu. Prečo? Lebo nemám root heslo na databázu


21:42 Kašelem na to, idem na osticket


21:46 už konečne píšem meno heslo a prichádza nastavovanie databázy 


21:57 asi po 10.tich minútach googlenia a menenia hesla mi spadne databázový server 


22:00 Rozbehal som databázový server. Ani Pán boh netuší, čo tomu bolo


22:04 root heslo na mysql nefunguje; nejde nič, žiadne mysql secure inštal, nič 


22:10 skúšam starú fintu na to ako zmeniť root heslo v databáze. Postup je relatívne jednoduchý: Vypnúť databázový server, prihlásiť sa mysql bez hesla, zmeniť tabuľku mysql, kde je root a prepísať heslo. Čiže Update jedna guta from druhá guta a ďalej neviem, ale skopíroval som to z mysql stránky; potom treba zapnúť databázový server


22:14 root heslo zmenené


22:15 systemctl start mariadb nefunguje, už som v zúfalstve, že doslova mlčím 


22:20 dačo som pogooglil a viem databázový server vypnúť! To je pokrok, predtým ani to nešlo


22:25 nastáva kolaps, demänovka už nie je. Ja chcem zmeniť root heslo v mysql a on nezapne databázový server, lebo nie je nadefinovaný buffer pre INNODB???? Veď všetky tabuľky mám v MyISAM!


23:00 čo tak reboot?


23:04 jakže to ešte nie je hore? Snáď to nespadlo v Emergency móde!


23:05 systém nabootoval a databázový server beží. To čo je? Z debianu sa stal Windows?


Pokračovanie nabudúce


PS: Prosím, neberte to ako nadávanie na mysql alebo nedajbože PHP. Dlho som s tým nerobil a preto mnohým veciam nerozumiem. Každopádne, potreboval sa odreagovať. Teším sa na pokračovanie. Blog nemažem, pretože presne za 10 rokov si sadnem do knižnice, nalejem si koňak, spomeniem si na dnešný večer a pozvraciam sa.


PPS: Hádam nikoho nenapadne toto použiť ako študijný materiál, alebo nedajbože prepisovať si do svojich poznámok. 

1 komentár: