piatok 1. januára 2021

Azrael skriptuje v bashi: 3. časť: prvý skript

 Azrael dnes poslúchal v škole a tak si napísal skript. 


Čo je to vlastne skript, hútal si kocúr. Keby som bol hlúpy admin, skríkol by som, že je to niečo ultra super dôležité a to mi opravňuje vrieskať na webexoch ako opica. (Mimochodom, neopravňuje...pokiaľ sa takto správaš, strč hlavu do cirkulárky.)



Skript je jednoducho postupnosť jednotlivých príkazov. Teda, chcem spraviť viacero príkazov naraz. Pre automatizáciu ideálne. Napríklad azrael je zvedavý na niektoré informácie o servery.

Čo ho zaujíma?

- Ako dlho server beží? To je príkaz uptime

- Aká je defaultná routa? (ip r s | grep default)

- vyťaženosť RAMky --príkaz free

- aktuálny čas, aby Azrael vedel, že je napríklad 15:10 a musí žiadať nadčas, veď robí od 9.tej




Tu sú príkazy

uptime

ip r s | grep default

free -h 

date 


tak to hoďme do skriptu

---# znamená, že ide o komentár, tj. naše poznámky, systém to neprečíta

#!/bin/bash

# príkaz na to, ako dlho server beží

uptime

# príkaz na defaul routes

ip r s | grep default

# príkaz na RAM

free -h 

#kontrola šéfa, aby zaplatil Azraelovi nadčas, keďže kocúr je taký vyťažený

date 



Napísali sme skript a teraz sa pozrime na práva

[root@localhost skripty]# ls -lh --full-time

total 4.0K

-rwxr-xr-x. 1 root root 234 2020-12-30 11:33:29.683654765 +0100 azrael.sh

[root@localhost skripty]#

(Ja som vošiel do adresáraa skripty)



[root@localhost skripty]# pwd

/root/skripty


Pusťme skript!

./azrael.sh

a tu je výstup: 

 11:35:24 up 15 min,  1 user,  load average: 0.32, 0.25, 0.24

default via 10.0.2.2 dev enp0s3 proto dhcp metric 100

              total        used        free      shared  buff/cache   available

Mem:          807Mi       464Mi        53Mi       4.0Mi       289Mi       219Mi

Swap:         1.8Gi        35Mi       1.8Gi

Wed Dec 30 11:35:24 CET 2020

[root@localhost skripty]#



Azrael sa už unavil a ide spať, v budúcej kapitole si povieme niečo ďalšie.






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára